Jongeren Adviesbureaus helpen de Veluwe

Het advies wordt gedeeld met het publiek…

De Veluwe kreeg 10.000 stemmen tijdens de publieksverkiezing voor het mooiste natuurgebied en werd daarmee de tweede publiekslieveling. De vier winnaars worden door het ministerie van Economische Zaken betrokken bij allerlei ontwikkelprojecten om van elkaar te leren en elkaar te inspireren om zo uit te groeien tot een zogenaamd Nationaal Park van Wereldklasse. Op 18 mei organiseerde staatssecretaris Martijn van Dam een zogenaamd ‘Festival of Change’ in het Utrechtse Fort Voordorp. Sprekers, workshops, maar ook een belevingsmarkt waarin organisaties konden laten zien wat zij kunnen betekenen voor een gebied.

Op die markt treffen we een aantal Jongeren Adviesbureaus. Een programma van IVN, instituut voor natuureducatie en duurzaamheid, waarbij middelbare scholieren worden begeleid om op te treden als een adviesbureau die een concrete en actuele praktijkopdracht moet uitvoeren. Leraren en leerlingen van College De Noordgouw uit Heerde zijn actief aan de slag gegaan om aantrekkelijke arrangementen te bedenken voor verschillende typen bezoekers van de Veluwe. Op het Festival konden zij hun bevindingen presenteren, kort en professioneel. Wie meer wilde weten, kon terecht bij de speciale kraam. Daar legden de jongeren uit dat voor de jonge avontuurlijke type bezoeker een goed netwerk van routes belangrijk is. Evenals glazen koepels om in te overnachten voor optimale beleving van de wilde Veluwe. Ook de beken en sprengen brachten ze onder de aandacht. Die mogen wat de jonge adviseurs betreft wel eens wat eigentijdser en flitsender gepresenteerd worden. Om alles vindbaar te krijgen moet er uiteraard ook een ‘App’ komen voor de bezoeker. En natuurlijk werken de jonge adviseurs met een eigen website.

IVN heeft de ambitie om meer Jongeren Adviesbureaus op te zetten met partijen op de Veluwe. IVN heeft de scholen voor voortgezet onderwijs en gemeenten op de Veluwe hard nodig om zo via dit programma bij te dragen aan de ambitie om weer de Veluwe-op-1 te krijgen als binnenlandse vakantiebestemming. “Hiermee geven jongeren hun eigen toekomst vorm, ontdekken besluitvormers verfrissende adviezen en worden docenten geïnspireerd door de creatieve en eigentijdse oplossingen van de leerlingen”, aldus IVN.

De website van IVN geeft meer informatie. Daar is ook te lezen hoe scholen en opdrachtgevers in contact kunnen komen met de organisatie als ook zij mee willen doen.

Advertenties

One comment

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.